MDT heeft drie pijlers:
Regelmatig krijgt MDT de vraag wat er nu precies bedoeld wordt met deze drie pijlers en hoe dit er in de praktijk uit kan zien. De kwaliteit van een MDT-traject hangt onder meer af van de invulling van de drie pijlers. Als uitvoeringsorganisatie ben je verantwoordelijk voor die inrichting binnen jullie project. Een waardevolle, maar misschien ook lastige taak. MDT is daarom de afgelopen tijd druk bezig geweest om de visie op de drie pijlers te verduidelijken, en succesfactoren en tips te verzamelen. In een drieluik aan nieuwsberichten deelt MDT dat graag met je.
In dit tweede deel vertellen we je meer over de succesfactoren van de drie pijlers. In het vorige eerste item zijn de definitie en doeleinden van de pijlers aan bod gekomen. Het volgende bericht zal gaan over de handvatten en tips.
Voor deze pijler deelt MDT graag drie succesfactoren:
Intentioneel faciliteren dat de MDT-jongeren maatschappelijk actief zijn
tijdens het MDT-project
Maatschappelijke activatie en het ‘echt in de praktijk’ doen
van iets voor een ander vergroot de kans dat jongeren in de toekomst
maatschappelijk actief zullen blijven. Daarom is het des te belangrijker dat
de jongeren tijdens hun MDT-traject in de praktijk actief aan de slag gaan voor
een ander of de samenleving. Het is niet genoeg om over vrijwillige
activiteiten te praten, het moet ook echt gedaan worden.
Daarnaast helpt het ‘echt in de praktijk’ doen van iets voor een ander ook voor de mate van zingeving die de jongeren ervaren. En dat is weer van meerwaarde voor de ontwikkeling die de jongere zelf doormaakt tijdens het MDT-project.
Het kan zijn dat jongeren drempels ervaren om in de praktijk aan de slag te gaan, denk aan jongeren die worstelen met hun zelfvertrouwen of jongeren die bepaalde vaardigheden nog moeten ontwikkelen om voor hun gevoel goed aan de slag te kunnen gaan. Het is daarom goed om daar als begeleider scherp op te zijn en als je merkt dat een jongere drempels ervaart de jongere te helpen om die drempels weg te nemen.
Intentioneel faciliteren van een positieve ervaring voor de jongeren.
Uit onderzoek blijkt dat er een positief verband is tussen
een (eerste) positieve ervaring met vrijwillige inzet en de vergrote kans dat
een persoon zich later (weer) vrijwillig zal inzetten. Daarom is het voor MDT
extra belangrijk dat jongeren een positieve ervaring opdoen tijdens hun MDT.
Jongeren kunnen het ‘iets doen voor een ander en/of de samenleving’ om meerdere redenen als positief ervaren. Zo kan het zijn dat de jongeren het simpelweg leuk vonden om te doen, of dat zij tegelijk nieuwe vaardigheden of talenten hebben ontwikkeld of omdat zij hun perspectief hebben verbreed. Om de kans op een positieve ervaring te vergroten is het belangrijk dat (1) de activiteiten aansluiten op de behoeften en interesses van de jongeren, (2) jongeren waardering ervaren voor dat wat zij gedaan hebben en (3) begeleiding geboden wordt die uitnodigt tot reflectie op hetgeen wat zij gedaan hebben.
Bewustzijn creëren bij de jongeren over het effect dat zij hebben in de
samenleving door iets te doen voor een ander.
De jongeren moeten de link kunnen zien tussen het ‘iets doen’
en de effecten/gevolgen die dat heeft. Dat zorgt er namelijk voor dat de
jongeren het gevoel hebben dat zij van betekenis zijn (geweest). Dit vraagt dat
er naar de jongeren duidelijk wordt gecommuniceerd op welke manier zij bijdragen
en van betekenis zijn. Voor MDT-projecten die vrij indirect iets doen voor de ander of de samenleving is dat extra belangrijk om te doen.
Denk met een indirecte bijdrage bijvoorbeeld aan jongeren die een advies schrijven of meedenken met beleidsmakers uit de gemeente. Daarbij is het resultaat van het meedenken of schrijven van het advies soms niet (direct) zichtbaar voor jongeren. In zo’n geval behoeft het extra aandacht om duidelijk te maken op welke manier de jongeren een bijdrage hebben geleverd en wat voor een positieve impact dat heeft op een ander en/of de samenleving.
Om ervoor te zorgen dat jongeren zich tijdens hun MDT-traject persoonlijk ontwikkelen, zijn drie succesfactoren van belang: (1) het intentioneel bieden van een stimulerende omgeving, (2) jongeren eigenaarschap geven, en (3) het geven van erkenning aan de jongeren voor hun doorgemaakte ontwikkeling.
Stimulerende omgeving
Het is belangrijk om de juiste omstandigheden te creëren zodat jongeren
zich persoonlijk kunnen ontwikkelen. Dit begint voor de start al bij het laten
aansluiten van het MDT-traject bij de behoeften en interesses van de jongere.
Eigenaarschap
Het is voor jongeren
waardevol als zij zich eigenaar voelen van hun eigen ontwikkeling. Dat zorgt er
namelijk voor dat de jongeren zelf meer sturing gaan geven aan hun eigen
ontwikkeling. Het zorgt voor extra motivatie en kan ertoe leiden dat de
jongeren zich verder ontwikkelen dan het geval was als de jongeren geen
eigenschap hadden ervaren.
Erkenning voor de
doorgemaakte ontwikkeling
Voor jongeren is het belangrijk dat zij
zowel gedurende het MDT-traject als bij de afronding van het traject worden
erkend voor de doorgemaakte persoonlijke ontwikkeling. Dit zodat zij
bevestiging krijgen van de buitenwereld dat er persoonlijke ontwikkeling heeft
plaatsgevonden en dat die ontwikkeling gewaardeerd wordt. Daardoor wordt hun
zelfbeeld versterkt en worden zij extra gestimuleerd om zich in de toekomst te
blijven ontwikkelen.
Voor betekenisvolle ontmoetingen heeft MDT vijf succesfactoren op een rij gezet:
Iets doen voor een ander en/of de samenleving, talentontwikkeling en betekenisvolle ontmoetingen: dat is wat alle MDT-trajecten met elkaar verenigd, dat is waar MDT voor staat. In het vorige nieuwsbericht zijn de definities en doeleinden van de drie pijlers aan bod gekomen en in dit item de succesfactoren. In het volgende en laatste bericht staan we stil bij de handvatten en tips, die veelal ook weer raken aan de hier besproken succesfactoren.