Foto Martijn van de Griendt

MDT voor het onderwijs

MDT vergroot de leefwereld van leerlingen en studenten, helpt bij beroeps- en studiekeuze, en biedt erkenning en socialisatie. Hier lees je hoe MDT aansluit op het curriculum.

Aansluiten
Sluit je aan bij MDT!

MDT in het onderwijs

Als school of onderwijsinstelling kan je je op verschillende manieren verbinden met MDT. Een van de manieren is om samen met een lokale MDT-aanbieder een MDT-traject aan te bieden tijdens schooltijd, onderwijstijd of in ruil voor studiepunten. Het MDT-traject kan bijvoorbeeld een invulling zijn van loopbaanoriëntatie of burgerschap. MDT kan ook worden ingezet voor jongeren die dreigen uit te vallen in het reguliere onderwijs. Daarnaast kan je als onderwijsinstelling of school meedoen door leerlingen of studenten door te verwijzen naar MDT als curriculaire activiteit. Of door MDT-organisaties een podium te geven tijdens een lesuur, zodat leerlingen en studenten kennis kunnen maken met MDT. 

Ruim de helft van de jongeren die deelnemen aan MDT-projecten komt via school in aanraking met MDT. Bij ongeveer 60% van de MDT-projecten van de reguliere subsidieregeling is het onderwijs als partner of penvoerder betrokken.

Aansluiten bij het MDT-netwerk
MDT-varianten
Visiestuk MDT Onderwijsgroep (599.6kB)
Toolkit MDT in het onderwijs (2.5MB)

Voorwaarden MDT in onderwijs 

Deelname aan een MDT-traject is altijd vrijwillig en optioneel. Dit betekent dat een leerling of student altijd de mogelijkheid heeft om te kiezen tussen het reguliere onderwijsprogramma of een MDT-traject. MDT is geen vervanging voor stages in het kader van Beroepspraktijkvorming (BPV) of de Beroepsbegeleidende leerweg (BBL).  

Deelname aan een MDT-traject is altijd vrijwillig
‘We maken de website van de vluchtelingenwinkel hier in Arnhem. Ik dacht eigenlijk dat ik niet zo goed zou zijn in websites bouwen. Maar nu kijk ik naar een opleiding daarvoor. En door ons andere project in het verzorgingshuis weet ik dat ik tijdens mijn studie in een woonvorm met ouderen wil wonen.’ Lees zijn verhaal hieronder.

Landelijk Ondersteuningsplatform Onderwijs (LOM)

’Voor informatie, , praktische ondersteuning, ontmoeting en inspirerende praktijkvoorbeelden rondom MDT in het onderwijs, kun je terecht bij het Landelijk Onderwijsplatform MDT. Ook worden er regelmatig webinars en regionale bijeenkomsten georganiseerd om met elkaar te leren over kansen en uitdagingen van MDT in het onderwijs. Dit platform voor het (vo, mbo en ho) onderwijs wordt via het Expertisepunt LOB en Expertisepunt Burgerschap aangeboden.

Sluit je ook aan en leer met elkaar over de verbinding tussen MDT en het onderwijs!

Landelijk Onderwijsplatform MDT

MDT on tour

In de periode 2022-2024 hebben we met MDT on Tour meer dan 120 scholen en studiebeurzen verspreid over het land bezocht. Tijdens deze evenementen zijn jongeren en onderwijsprofessionals geïnformeerd en geënthousiasmeerd over de mogelijkheden van MDT en in contact gebracht met lokale projecten. MDT on Tour krijgt in 2025 geen vervolg.

Door de jaren heen heeft het MDT on Tour-team veel ervaring en expertise opgedaan, en een waardevol netwerk van scholen en MDT-organisaties opgebouwd. Om ervoor te zorgen dat al deze kennis niet verloren gaat, is er een uitgebreide toolkit gemaakt. In deze toolkit vind je onder andere voorbeelddraaiboeken, werkvormen, slides, printbare documenten en een overzicht van opgebouwde netwerken. 

Wil jij op een bepaalde manier verder met de succesvolle concepten van MDT on Tour? Maak dan vooral gebruik van deze toolkit om jouw event op te starten!’’

Lees meer

Ervaringen van scholieren en studenten 

Job (15) zit in de brugklas en volgt tijdens schooltijd een MDT bij Proeftuin Guido. 
Lees het verhaal van Job

Fleur (21) deed een MDT bij Sportvrienden tijdens het laatste jaar van haar HBO-opleiding Social Work.  
Lees het verhaal van Fleur 

Kyara (19) volgt vakken richting binnen het laatste jaar van de richting Horeca en Dienstverlening in het Voortgezet Speciaal Onderwijs. 
Lees het verhaal van Kyara

Desteny (20) en Joëlle (20) zitten in het eerste jaar MBO 4 van de studie sociaal werk. Hun interesse in virtual reality bracht de twee bij elkaar in het MDT-traject.
Lees het verhaal van Desteny en Joëlle

Met MDT doen deelnemers burgerschapservaring op, vergroten ze hun leefwereld, en worden ze geholpen in hun beroeps- of studiekeuze.

Regionale samenwerking

Wil jij samenwerken en bijdragen aan een regionaal samenwerkingsverband (RSV)? Ben je een school, gemeente, maatschappelijke organisatie, fonds of bedrijf? Neem dan contact op met de RSV bij jou in de buurt! Meer informatie vind je op deze pagina:

Regionale samenwerking

Expertteam MDT & Onderwijs

Het Expertteam MDT & Onderwijs biedt scholen advies op maat bij het implementeren van MDT binnen het onderwijs. Het team bestaat uit vijf onderwijsprofessionals die gespecialiseerd zijn in de  verschillende onderwijssoorten (vo, mbo, ho) en gaat regionaal aan de slag.

Wil je met jouw school starten met MDT, MDT uitbreiden of aansluiting zoeken bij het MDT-netwerk in jouw regio? Het expertteam geeft je graag informatie, advies en inspiratie! Voor een persoonlijk gesprek neem je contact op met één van de experts.

  • Roland Louwerse :  VO (plus gedeelte MBO): Zuid Holland, Utrecht, Noord-Holland inclusief Amsterdam en Flevopolder
    0621235409, louwerseexpertinonderwijs@gmail.com
  • Remco Janssen: VO, MBO en HO (Regio Oost en Zuid: van Drenthe t/m Midden/Oost-Brabant en Limburg 0650656652, remco@stoftotdoen.nl
  • Josien Driessen VO, MBO en HO (Regio Oost en Zuid: van Drenthe t/m Midden/Oost-Brabant en LIimburg)
    0641246325, josiendriessen@gmail.com
  • Wendy Koopmans: VO en HO (Regio Oost en Zuid: van Drenthe t/m Midden/Oost-Brabant en Limburg)
    0612439057, wvdrijdt@hotmail.com
  • Greetje Hoiting MBO (Regio Zuid-Holland, Noord-Holland, Utrecht, Friesland, Groningen) + VO en HO (Friesland en Groningen)
    0645454862, greetjehoiting@live.nl

Voor de overige regio's en schoolsoorten (die niet in de bovenstaande verdeling zijn opgenomen) geldt dat er in onderlinge afstemming wordt bepaald wie de contactpersoon wordt.

Onderzoek

Ondersteuningsbehoefte scholen bij integratie MDT in het onderwijs - Onderzoek Kennisland

Om scholen te ondersteunen bij de integratie van MDT, wilde we een landelijk ondersteuningsaanbod voor scholen ontwikkelen. Om een passend ondersteuningsaanbod te ontwikkelen, wilde we graag meer inzicht in de wensen en behoeften vanuit het onderwijs. Kennisland heeft daarom een ontwerpend onderzoek gedaan rond de vraag: ‘Wat heeft het onderwijs nodig om structureel met MDT aan de slag te gaan en er een succes van te maken?'

Benieuwd naar de resultaten? Klik op de button hieronder en lees het onderzoek!

Wat heeft het onderwijs nodig voor succesvolle inbedding MDT? - Kennisland

Eindrapport MDT on Tour - Onderzoek Kennisland

Na 1.5 jaar MDT on Tour, wilde we graag in beeld brengen in hoeverre MDT on Tour bijdraagt aan de beoogde doelstellingen. Daarom heeft OCW Kennisland gevraagd om MDT on Tour te evalueren, om de effectiviteit van MDT on Tour in de toekomst te vergroten. De volgende onderzoeksvragen stonden hierin centraal:

  1. Wat zijn de ervaringen van de scholen die deelgenomen hebben aan MDT on Tour? 
  2. Wat is de impact van MDT on Tour? Hoeveel jongeren en onderwijsprofessionals worden bereikt met MDT on Tour? En in hoeverre leidt een kennismaking via MDT on Tour tot de keuze van een school om MDT(-kort) aan te bieden in het onderwijs?

Benieuwd naar de resultaten? Klik op de button hieronder en lees het onderzoek!

Evaluatie MDT on Tour - Kennisland

Tijd voor Actie: deelnemers MDT projecten, MDT Onderwijs en MDT YourCube - Onderzoek UvH

Omdat meer dan de helft van de jongeren via het onderwijs bij MDT terecht komt, is het onderwijs een belangrijke stakeholder binnen onze verduurzamingsopdracht. Daarom hebben we een onderzoek laten uitvoeren naar de mate van betrokkenheid van het onderwijs bij de verschillende MDT-projecten, de wijze waarop deze samenwerking tot stand is gekomen en de mogelijke rol die het onderwijs kan hebben bij het toekomstbestendig overdragen en borgen van MDT. 

Tijd voor Actie: deelnemers MDT projecten, MDT Onderwijs en MDT YourCube - Onderzoek UvH

Benieuwd naar de resultaten? Klik op de button hieronder en lees het onderzoek!

Contact

Wil je je aansluiten bij het netwerk, of heb je eerst nog wat vragen over MDT? Neem dan contact op met Imane Haidour via i.haidour@minocw.nl of Oumaima Zamantouti via o.zamantouti@minocw.nl.

Er is een oude browser gedetecteerd.
Helaas wordt deze website hierbij niet ondersteund. Upgrade naar een nieuwe versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Mozilla Firefox om de website te bezoeken.