MDT richt zich op het versterken van jongeren en daarmee op het bouwen aan een krachtigere samenleving. Om dit op een zo effectief en impactvol mogelijke manier te realiseren, is het essentieel dat de kwaliteit van MDT gewaarborgd blijft. Naast de drie pijlers kent MDT nog vijf andere kwaliteitselementen, die samen de basis vormen van MDT. Deze elementen komen in elk MDT-project terug. Zo waarborgen we samen dat de hoge kwaliteit van MDT geen toevalligheid is, maar een logisch gevolg van onze gezamenlijke inspanningen.
Hieronder vind je de meest actuele definities van de kwaliteitselementen (mei 2025). De definities zijn opgebouwd uit een kerndefinitie en praktische voorbeelden, bedoeld om richting en houvast te bieden. Deze zijn nog in ontwikkeling en kunnen de komende tijd worden aangepast of aangevuld.
Jongeren
doen tijdens hun MDT-traject vrijwillig iets voor een ander en leveren een
bijdrage aan de samenleving. Ze worden maatschappelijk geactiveerd en ervaren
de impact van hun inzet. De activiteiten dragen bij aan een positieve ervaring
met vrijwilligerswerk of maatschappelijke inzet. Door deze (eerste) positieve
ervaring worden zij gestimuleerd om ook in de toekomst maatschappelijk
betrokken te blijven.
Voorbeelden van hoe dit er in de praktijk uit zou kunnen zien:
Jongeren zetten tijdens hun MDT-traject stappen in hun persoonlijk ontwikkeling. Ze ontdekken en ontwikkelen hun talenten, vaardigheden en houding ten opzichte van zichzelf en de ander. Dit doen ze in een stimulerende omgeving, waarbij er een goede balans is tussen structuur en ondersteuning en vrijheid voor jongeren om hun eigen leerproces in te vullen. Hun groei wordt opgemerkt, begeleid en gewaardeerd door de MDT-organisatie.
Voorbeelden van hoe dit er in de praktijk uit zou kunnen zien:
Tijdens een MDT-traject hebben jongeren betekenisvolle ontmoetingen, die hun blik verruimen en bijdragen aan hun persoonlijke ontwikkeling. Dit kunnen ontmoetingen zijn met mensen die ze normaal niet zouden tegenkomen, of met mensen die ze beter leren kennen. Deze betekenisvolle ontmoetingen dragen bij aan meer sociaal contact en verbinding in de samenleving.
Voorbeelden van hoe dit er in de praktijk uit zou kunnen zien:
Jongeren hebben inspraak en invloed binnen hun eigen MDT-traject, het project en de organisatie. Organisaties motiveren jongeren om op een laagdrempelige manier mee te denken, doen en beslissen. De wensen en behoeften van jongeren worden structureel uitgevraagd en gebruikt om het MDT-project te verbeteren. Lees hier meer over jongerenparticipatie
Voorbeelden van hoe dit er in de praktijk uit zou kunnen zien:
Begeleiders zorgen voor een veilige en stimulerende omgeving tijdens het MDT-traject. Ze zijn het aanspreekpunt voor jongeren en bieden persoonlijke aandacht, helpen bij het stellen van doelen en ondersteunen hen in hun ontwikkeling. Hierbij wordt op basis van de behoeften van de jongeren maatwerk geleverd.
Voorbeelden van hoe dit er in de praktijk uit zou kunnen zien:
Omdat deelname aan MDT vrijwillig is, is het
belangrijk dat het MDT-aanbod aansluit bij de wensen van jongeren. Dit zorgt
voor meer intrinsieke motivatie, een grotere kans dat jongeren het traject
positief afronden en in de toekomst vrijwilligerswerk gaan doen. MDT-trajecten
passen bij de leefwereld, interesses en behoeften van jongeren. Dit vraagt om
maatwerk binnen MDT-trajecten en om keuzevrijheid tussen verschillende MDT-trajecten,
zodat jongeren het traject kunnen kiezen dat het beste bij hen past.
Voorbeelden van hoe dit er in de praktijk uit zou
kunnen zien:
MDT-organisaties zetten zich in om zoveel
mogelijk impact te maken voor jongeren en de samenleving. Zij maken de
meerwaarde van hun project inzichtelijk en gebruiken impactmetingen om de
kwaliteit te verbeteren en de impact te vergroten.
Voorbeelden van hoe dit er in de praktijk uit zou
kunnen zien:
Partners met de juiste kennis en ervaring
bundelen hun krachten om MDT-projecten succesvol uit te voeren. Organisaties
werken binnen én tussen partnerschappen samen en leren van elkaar om de
kwaliteit van MDT te waarborgen. Samen zorgen ze voor een divers en dekkend
aanbod voor jongeren.
Voorbeelden van hoe dit er in de praktijk uit zou
kunnen zien:
De MDT-werkwijze kenmerkt zich door experimenteren, reflecteren, leren en doorontwikkelen. Ook hier geldt: samen blijven we continu leren hoe we de kwaliteit van MDT kunnen verbeteren. Vanuit ons lerend vermogen reflecteren we op onze acties en ervaringen, zodat we verbeteracties kunnen bepalen. Om te blijven leren, haal je als MDT-organisatie voortdurend feedback op van alle betrokkenen en deelnemende jongeren. Door te blijven leren en verbeteren, zorgen we ervoor dat MDT steeds beter blijft aansluiten op de behoeften van jongeren en de samenleving.
Team MDT werkt op verschillende manieren aan het verkrijgen van inzicht in de kwaliteit en het waarborgen daarvan. Dit begint al bij de subsidieaanvraag, waarin aandacht wordt besteed aan de genoemde elementen. Daarnaast voert MDT zowel reguliere als aanvullende onderzoeken uit om de kwaliteit op deze aspecten te meten. Voor verschillende subsidieregelingen is er het MDT-prooflabel, waarmee de kwaliteit in de praktijk wordt beoordeeld. Team MDT heeft jouw inzet nodig om de kwaliteit te waarborgen en inzichtelijk te maken. Ook verwachten we van onze MDT-organisaties een actieve bijdrage om de kwaliteit te verbeteren en zich te blijven ontwikkelen vanuit een lerend vermogen.