Kwaliteit

MDT richt zich op het versterken van jongeren en daarmee op het bouwen aan een krachtigere samenleving. Om dit op een zo effectief en impactvol mogelijke manier te realiseren, is het essentieel dat de kwaliteit van MDT gewaarborgd blijft. Naast de drie pijlers kent MDT nog vijf andere kwaliteitselementen, die samen de basis vormen van MDT. Deze elementen komen in elk MDT-project terug. Zo waarborgen we samen dat de hoge kwaliteit van MDT geen toevalligheid is, maar een logisch gevolg van onze gezamenlijke inspanningen.

Kwaliteitsvisie

Hieronder vind je de meest actuele definities van de kwaliteitselementen (mei 2025). De definities zijn opgebouwd uit een kerndefinitie en praktische voorbeelden, bedoeld om richting en houvast te bieden. Deze zijn nog in ontwikkeling en kunnen de komende tijd worden aangepast of aangevuld.

Kwaliteitselementen

1.

Iets doen voor een ander en/of de samenleving

Jongeren doen tijdens hun MDT-traject vrijwillig iets voor een ander en leveren een bijdrage aan de samenleving. Ze worden maatschappelijk geactiveerd en ervaren de impact van hun inzet. De activiteiten dragen bij aan een positieve ervaring met vrijwilligerswerk of maatschappelijke inzet. Door deze (eerste) positieve ervaring worden zij gestimuleerd om ook in de toekomst maatschappelijk betrokken te blijven.

Voorbeelden van hoe dit er in de praktijk uit zou kunnen zien:

  • Begeleiders staan samen met de jongeren stil bij de maatschappelijke impact die de jongere maakt.
  • De activiteiten sluiten aan bij de talenten en interesses van de jongeren. Dit vergroot de kans op een positieve ervaring.
  • Jongeren krijgen autonomie en flexibiliteit bij het inplannen en uitvoeren van de activiteiten.
  • De verwachtingen van de momenten van vrijwillige inzet zijn voor beide partijen duidelijk, om overvraging of teleurstelling te voorkomen.
  • Er wordt gezorgd voor een goede organisatie en begeleiding van de uitvoering van de activiteiten. Denk aan een leerzame omgeving en het faciliteren van samenwerking met relevante partijen.
2.

Talentontwikkeling

Jongeren zetten tijdens hun MDT-traject stappen in hun persoonlijk ontwikkeling. Ze ontdekken en ontwikkelen hun talenten, vaardigheden en houding ten opzichte van zichzelf en de ander. Dit doen ze in een stimulerende omgeving, waarbij er een goede balans is tussen structuur en ondersteuning en vrijheid voor jongeren om hun eigen leerproces in te vullen. Hun groei wordt opgemerkt, begeleid en gewaardeerd door de MDT-organisatie.

Voorbeelden van hoe dit er in de praktijk uit zou kunnen zien:

  • De jongeren krijgen erkenning voor hun ontwikkeling, zowel tijdens als aan het einde van het traject (bijv. door een eindgesprek, een portfolio of reflectieverslag).
  • Jongeren stellen persoonlijke ontwikkeldoelen op en werken actief aan deze doelen.
  • Er is aandacht voor het ontwikkelen van zowel persoonlijke als professionele vaardigheden.
  • Begeleiders zorgen dat jongeren zich (kunnen) ontwikkelen gedurende het MDT-traject, aansluitend op hun leerbehoeften.
3.

Betekenisvolle ontmoetingen

Tijdens een MDT-traject hebben jongeren betekenisvolle ontmoetingen, die hun blik verruimen en bijdragen aan hun persoonlijke ontwikkeling. Dit kunnen ontmoetingen zijn met mensen die ze normaal niet zouden tegenkomen, of met mensen die ze beter leren kennen. Deze betekenisvolle ontmoetingen dragen bij aan meer sociaal contact en verbinding in de samenleving.

Voorbeelden van hoe dit er in de praktijk uit zou kunnen zien:

  • De ontmoetingen zijn voor zowel de jongere als de ander die zij ontmoeten een positieve ervaring, doordat deze goed zijn voorbereid door de MDT-organisatie en aansluiten op de behoefte van beiden.
  • Jongeren reflecteren op de ontmoeting, waardoor ze zich bewust worden van wat de ontmoeting betekent voor henzelf en de ander.
  • De MDT-organisatie werkt actief aan het wegnemen van vooroordelen over de ander.
4.

Jongerenparticipatie

Jongeren hebben inspraak en invloed binnen hun eigen MDT-traject, het project en de organisatie. Organisaties motiveren jongeren om op een laagdrempelige manier mee te denken, doen en beslissen. De wensen en behoeften van jongeren worden structureel uitgevraagd en gebruikt om het MDT-project te verbeteren. Lees hier meer over jongerenparticipatie

Voorbeelden van hoe dit er in de praktijk uit zou kunnen zien:

  • Jongeren denken actief mee over de opzet en invulling van het MDT-project.
  • Organisaties vragen jongeren om feedback en laten hen meedenken over de begeleiding en opzet van het project en traject.
  • De participatievormen sluiten aan bij de interesses en voorkeuren van jongeren. Zowel de inhoud als de aanpak worden afgestemd op wat past bij de doelgroep, bijvoorbeeld per thema, leeftijdsgroep of rol die jongeren willen vervullen. Hierdoor wordt participatie aantrekkelijk en toegankelijk.
  • Organisaties streven naar een diverse en representatieve groep jongeren waarbij iedere deelnemer word aangespoord en ondersteund om vanuit eigen kracht en ervaring bij te dragen. 
  • Organisaties zijn transparant over de invloed die jongeren hebben: of het nu gaat om meedenken, meedoen of meebeslissen – het is vooraf helder wat er met hun inbreng gebeurt.
  • De bijdrage van jongeren krijgt zichtbare waarde: organisaties koppelen terug welke keuzes zijn gemaakt Organisaties laten zien wat ze doen met de inbreng van de jongeren en koppelen terug op welke manier de input van jongeren is meegenomen.
5.

Begeleiding van jongeren

Begeleiders zorgen voor een veilige en stimulerende omgeving tijdens het MDT-traject. Ze zijn het aanspreekpunt voor jongeren en bieden persoonlijke aandacht, helpen bij het stellen van doelen en ondersteunen hen in hun ontwikkeling. Hierbij wordt op basis van de behoeften van de jongeren maatwerk geleverd.

Voorbeelden van hoe dit er in de praktijk uit zou kunnen zien:

  • MDT-organisaties zijn verantwoordelijk voor het goed inrichten van het begeleidingsproces, waarbij de begeleiding wordt afgestemd op de wensen en behoeften van de jongeren.
  • De MDT-organisatie maakt bewust keuzes over de vorm en momenten van de begeleiding. Daarbij wordt een onderscheid gemaakt tussen praktische begeleiding op de doe-plekken en het bieden van ontwikkelgerichte begeleiding, en tussen individuele en/of groepsbegeleiding.
  • Begeleiders sluiten aan bij de belevingswereld van jongeren, bijvoorbeeld door aan te haken bij hun interesses, taalgebruik en manier van denken. Dit zorgt voor meer vertrouwen en verbinding.
  • Begeleiders stellen zich lerend en reflectief op: ze vragen actief om feedback en gebruiken deze om hun begeleiding te verbeteren.
  • Jongeren ervaren dat de begeleiders bereikbaar zijn en tijdig reageren wanneer een jongere de hulp van een begeleider nodig heeft.
  • Organisaties zorgen voor goede ontwikkeling, ondersteuning en coaching van de begeleiders.
  • De organisatie is er scherp op dat de begeleiding binnen het MDT-traject blijft en geen hulpverlening wordt. Jongeren die behoefte hebben aan hulpverlening worden doorverwezen naar de juiste instanties.
6.

Passend aanbod

Omdat deelname aan MDT vrijwillig is, is het belangrijk dat het MDT-aanbod aansluit bij de wensen van jongeren. Dit zorgt voor meer intrinsieke motivatie, een grotere kans dat jongeren het traject positief afronden en in de toekomst vrijwilligerswerk gaan doen. MDT-trajecten passen bij de leefwereld, interesses en behoeften van jongeren. Dit vraagt om maatwerk binnen MDT-trajecten en om keuzevrijheid tussen verschillende MDT-trajecten, zodat jongeren het traject kunnen kiezen dat het beste bij hen past.
Voorbeelden van hoe dit er in de praktijk uit zou kunnen zien:

  • Voor de start wordt met de jongere gekeken of het MDT-traject aansluit bij de leerdoelen en interesses van de jongere.
  • Als een traject niet aansluit, wordt de jongere doorverwezen naar een ander passend traject.
  • Binnen een traject is maatwerk aanwezig: begeleiding, doelen en inhoud worden aangepast aan de specifieke behoeften en wensen van de jongere.
  • Tijdens het traject evalueren jongeren en begeleiders of het traject nog passend is en worden waar nodig aanpassingen gedaan.
  • Het aanbod is divers, zodat jongeren met uiteenlopende achtergronden en behoeften een geschikt traject kunnen vinden.
7.

Inzicht in de impact

MDT-organisaties zetten zich in om zoveel mogelijk impact te maken voor jongeren en de samenleving. Zij maken de meerwaarde van hun project inzichtelijk en gebruiken impactmetingen om de kwaliteit te verbeteren en de impact te vergroten.
Voorbeelden van hoe dit er in de praktijk uit zou kunnen zien:

  • De organisatie brengt in kaart welke veranderingen ze bij jongeren in de samenleving willen realiseren en hoe ze deze impact wil gaan bereiken.
  • De organisatie leert van de impactmetingen en stuurt op basis van de resultaten bij.
  • De organisatie gebruikt de MDT-Impactreis (of een vergelijkbare methode die inzicht geeft in impact). Dit helpt om de meerwaarde voor jongeren en de samenleving op methodische wijze inzichtelijk te maken, wat ook kan helpen bij het vinden van cofinanciering.
8.

Samenwerking en expertise

Partners met de juiste kennis en ervaring bundelen hun krachten om MDT-projecten succesvol uit te voeren. Organisaties werken binnen én tussen partnerschappen samen en leren van elkaar om de kwaliteit van MDT te waarborgen. Samen zorgen ze voor een divers en dekkend aanbod voor jongeren.

Voorbeelden van hoe dit er in de praktijk uit zou kunnen zien:

  • Binnen het partnerschap zijn afspraken vastgelegd over rollen, verantwoordelijkheden en samenwerking.
  • De penvoerder brengt de juiste partijen samen, coördineert de samenwerking en vult expertise aan waar nodig.
  • Kennis en ervaringen worden actief gedeeld binnen het partnerschap om de MDT-ervaring van jongeren te verbeteren.
  • Partners zijn op de hoogte van elkaars activiteiten en ontwikkeling en ze werken efficiënt en proactief samen.
  • Partnerschappen zoeken actief de samenwerking op met andere partnerschappen en MDT-organisaties, waardoor het lerend vermogen van het MDT-netwerk vergroot.

Samen blijven we leren

De MDT-werkwijze kenmerkt zich door experimenteren, reflecteren, leren en doorontwikkelen. Ook hier geldt: samen blijven we continu leren hoe we de kwaliteit van MDT kunnen verbeteren. Vanuit ons lerend vermogen reflecteren we op onze acties en ervaringen, zodat we verbeteracties kunnen bepalen. Om te blijven leren, haal je als MDT-organisatie voortdurend feedback op van alle betrokkenen en deelnemende jongeren. Door te blijven leren en verbeteren, zorgen we ervoor dat MDT steeds beter blijft aansluiten op de behoeften van jongeren en de samenleving.

Deze 8 kwaliteitselementen komen in elk MDT-project terug. Zo waarborgen we samen dat de hoge kwaliteit van MDT geen toevalligheid is, maar een logisch gevolg van onze gezamenlijke inspanningen.

Zicht houden op de kwaliteit

Team MDT werkt op verschillende manieren aan het verkrijgen van inzicht in de kwaliteit en het waarborgen daarvan. Dit begint al bij de subsidieaanvraag, waarin aandacht wordt besteed aan de genoemde elementen. Daarnaast voert MDT zowel reguliere als aanvullende onderzoeken uit om de kwaliteit op deze aspecten te meten. Voor verschillende subsidieregelingen is er het MDT-prooflabel, waarmee de kwaliteit in de praktijk wordt beoordeeld. Team MDT heeft jouw inzet nodig om de kwaliteit te waarborgen en inzichtelijk te maken. Ook verwachten we van onze MDT-organisaties een actieve bijdrage om de kwaliteit te verbeteren en zich te blijven ontwikkelen vanuit een lerend vermogen.

Er is een oude browser gedetecteerd.
Helaas wordt deze website hierbij niet ondersteund. Upgrade naar een nieuwe versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Mozilla Firefox om de website te bezoeken.