Voorbeeld MDT-traject: Ik ben P.A.
Ik ben P.A. daagt jongeren in het speciaal- en praktijkonderwijs uit hun talenten te ontdekken en zich te ontwikkelen op het gebied dat zij interessant vinden. Bijvoorbeeld in sport, media, horeca, art, groen of techniek. Dit gebeurt binnen de veilige omgeving van hun eigen school of instelling. Zo leren ze nuttige vaardigheden die van pas komen op school, in vrije tijd en bij toekomstig werk. Eerst volgen ze een lesprogramma van 16 tot 26 weken. Die lessen gaan over bijvoorbeeld presenteren, omgaan met druk en tegenstand, samenwerken en overleggen. Daarna gaan jongeren aan de slag bij een vereniging, op een school of tijdens een event. Ze gaan met een certificaat van deelname naar huis. Extra waardevol, want voor hen is het niet vanzelfsprekend om een diploma te halen.
Omschrijving deelnemende jongeren
Jongeren in deze variant dragen bij door hands-on en praktisch bezig te zijn. Ze doen graag iets voor hun directe leefomgeving, bijvoorbeeld aan een leefbare wijk.
Opleidingsniveau: vso, pro en mbo entree
Leeftijd: 14 – 20 jaar
Motivatie: ik wil een steuntje in de rug en gezien worden in mijn talenten
Omschrijving MDT-traject
Inzet: 4-16 uur in de week, voor maximaal 6 maanden
Activiteit: hands-on aan de slag. Jongeren gaan praktisch en met creativiteit te werk. Denk hierbij aan het opknappen van een wijk of buurt, het organiseren van sportactiviteiten of het maken van films en theater.
Beoogd resultaat van het MDT-traject
Door te focussen op talenten en successen groeit het zelfvertrouwen van een jongere. Door handvatten aan te reiken biedt deze MDT toekomstperspectief. Door ontmoetingen met anderen te faciliteren, vergroot de leefwereld van een jongere, daarnaast helpt het met het uitbreiden van het netwerk.