'Dankzij MDT voelen studenten zich écht gehoord en gezien.'

Pij Karim en Jessica Reina Lapré werken op ROC Mondriaan en sloten zich vorig jaar aan bij het MDT-netwerk. Zij zien dit als een uitgelezen kans om studenten in contact te brengen met de samenleving en de sociale cohesie, binnen de school en daarbuiten, te vergroten. Jessica: “Dankzij MDT denken wij als school meer na over wat studenten nodig hebben en hun drijfveren in het leven.”

Een sprong in het diepe

Pij is docent burgerschap op de locatie in Delft en kwam vorig jaar in aanraking met MDT. “Ik ging naar een bijeenkomst van MDT en toen ben ik als het ware in het diepe gesprongen. Het was allemaal nieuw. Inmiddels hebben we één pilot met MDT achter de rug.” Aan dit eerste MDT-project deden veertien klassen mee. Pij: “We startten met een stuk talentontwikkeling. Onze MDT-partner Young Impact, expert op het gebied van jongerenactivatie, heeft een aantal workshops gegeven waarin studenten hun talenten konden ontdekken. Vervolgens zijn alle studenten gestimuleerd om een ‘challenge’ te doen: een actie waarmee je iets goeds doet voor een ander of de wereld om je heen.” 

Maatschappelijk middenveld

“Om studenten te helpen een goede actie op touw te zetten, werken wij veel samen met het maatschappelijk middenveld. Zo hebben we een samenwerking met Stichting Present en Humanitas”, aldus Jessica, projectcoördinator MDT binnen de school. “We zijn het afgelopen jaar druk bezig geweest om samenwerkingen op te zetten en het is waardevol om te zien dat organisaties graag met onze studenten willen samenwerken.” Soms worden organisaties uitgenodigd op school om ervaringen uit te wisselen met de MDT-klassen. Pij: “De directeur van SDG Nederland is een keer langs geweest om te vertellen over de duurzame ontwikkelingsdoelen. De studenten vonden het geweldig om met een directeur van gedachten te wisselen.” De acties die de studenten uiteindelijk opzetten varieerden enorm. De één deelde gratis fruit uit op school om gezonde voeding te stimuleren en de ander kookte maaltijden voor daklozen. Pij: “Twee studenten hebben zelfs brieven geschreven naar gedetineerden, omdat een familielid van één van die jongens vast zat. Ze wilden gedetineerden motiveren om iets van hun leven te maken.” 

"Het is waardevol om te zien dat organisaties graag met onze studenten willen samenwerken."

Burgerschap in de lift

Sinds ROC Mondriaan meedoet met MDT, wordt het vak burgerschap een stuk serieuzer genomen. “Docenten zien nu de noodzaak om burgerschapsonderwijs zo in te richten dat studenten actief zijn in de samenleving”, zegt Jessica. Pij vult aan: “Ik vind dat we onze studenten de afgelopen jaren tekort hebben gedaan. Je kunt goed zijn in wiskunde, maar als je niet kunt omgaan met anderen dan kom je alsnog nergens. Ik heb heel lang gepleit voor het vak burgerschap, materiaal ontwikkeld en activiteiten opgezet. Maar nu we deelnemen aan MDT, voelen studenten zich pas écht gehoord en gezien. Ik zie dat onze studenten dit echt nodig hebben.” Jessica ziet MDT als een versneller van innovaties: “Het is een goede stimulans voor projecten die al langer op de plank liggen, zoals modulair werken of het werken met meer externe partijen, omdat je nu een kapstok hebt om dat voor elkaar te krijgen. En het helpt ons om meer vanuit de student te denken en hun verhouding tot de samenleving centraal te stellen. Het voegt eigenlijk binnen alle lagen wel iets toe!” 

"MDT helpt ons om meer vanuit de student te denken en hun verhouding tot de samenleving centraal te stellen."

Toekomst

Pij kijkt terug op een succesvolle pilot. “Ik ben heel blij met de stappen die we gezet hebben. We kunnen studenten nu laten ervaren dat er méér is dan alleen hun eigen bubbel.” Volgend schooljaar wordt MDT breder uitgerold, want alle eerstejaars van de School voor Economie kunnen dan deelnemen. Jessica: “We willen de doelen van MDT duurzaam integreren binnen ons onderwijs en hechtere relaties met het maatschappelijk middenveld opbouwen. We kijken constant hoe we verbindingen kunnen leggen, binnen de school en daarbuiten. Uiteindelijk moeten de docenten het gaan doen, dus dat is ook een belangrijke focus. De hele school moet erachter staan. En wij moeten docenten in staat stellen te experimenteren met MDT en de studenten te enthousiasmeren om me te doen. Dat is een belangrijk aandachtspunt voor de toekomst.” 

Er is een oude browser gedetecteerd.
Helaas wordt deze website hierbij niet ondersteund. Upgrade naar een nieuwe versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Mozilla Firefox om de website te bezoeken.