Muziek verbindt. Helaas zijn er verschillende doelgroepen die je niet gauw op de dansvloer vindt, zoals ouderen, daklozen en mensen met een beperking. Stichting 10,000 HOURS brengt het feestje naar hen toe. De stichting organiseert muziekevenementen voor bijzondere doelgroepen, vaak in samenwerking met festivalorganisaties. In 2019 ontwikkelde de stichting het programma Music Moves. ‘Bij Music Moves leiden we jongeren op om hetzelfde te doen als wat wij al twaalf jaar doen: een muziekevenement organiseren voor doelgroepen die je niet vanzelfsprekend tegenkomt op de dansvloer,’ vertelt Marissa. ‘Zo zetten we hen aan tot een maatschappelijke bijdrage op een manier die zij leuk vinden.’
In coronatijd zaten veel jongeren thuis, dat zorgde voor meer eenzaamheid onder jongeren. ‘Er zijn meer eenzame jongeren dan we vaak denken. In 2016 voelde 39% zich eenzaam, in 2020 steeg dat percentage naar 46%. Dat was mede te verklaren door de lockdown. Aan de buitenkant lijken jongeren vaak helemaal niet eenzaam, omdat ze worden omringd met mensen.’ Tijdens corona speelde Music Moves in op het feit dat de dansvloeren dicht waren. ‘We lieten jongeren realiseren: dit gemis van de dansvloer ervaren sommigen altijd. Laten we onze krachten bundelen. Zet je talenten in voor een ander, samen zijn we niet alleen.’
Zo slaat het programma twee vliegen in één klap. ‘Naast dat jongeren baat hebben bij het meedoen, maken ze het voor bijzondere doelgroepen mogelijk om mee te doen aan muzikale events. Iets waar deze groepen vaak juist behoefte aan hebben. Zo raakt eenzaamheid verschillende lagen in het programma.’ Het gevoel van saamhorigheid tijdens evenementen maakt veel los bij deelnemers, vertelt Marissa. ‘Een van onze deelnemers organiseerde een open podium voor dak- en thuislozen. Ze wil graag in de evenementenindustrie werken en had al meegewerkt aan grote dancefeesten. De sfeer was fijn, mensen waren blij en deden enthousiast mee. Aan het eind van de middag brak het meisje. Ze vond het zo bijzonder dat ze dit kon geven aan mensen voor wie dat niet vanzelfsprekend is.
Los van Music Moves spelen social media een rol in het bespreekbaar maken van eenzaamheid, vertelt Marissa. ‘Dat zoveel in ons leven online gebeurt, zorgt soms voor meer afstand tussen mensen. Toch denk ik dat social media ook kunnen verbinden. Een meisje dat lang vrijwilliger was bij ons, vertelde op TikTok dat ze eenzaam was. Ze kreeg daar ontzettend veel reacties op, jongeren herkenden zich erin. Het laat zien dat eenzaamheid minder taboe is.’
Marissa ziet deze positieve ontwikkeling meer om zich heen. ‘Op Instagram gaat het om het perfecte plaatje, dat is bij TikTok anders. Jongeren gebruiken daar minder filters, ze delen hun verhaal en gooien het op het web. Het is allemaal wat minder mooi en perfect.
Door Music Moves ontdekken jongeren hoe makkelijk het is om iets voor een ander te doen. Dat hoeft volgens Marissa niet per se in de vorm van een evenement. ‘Het kan zo simpel zijn als even glimlachen naar een onbekende op straat, of je hulp aanbieden. Met die ene glimlach bezorg je iemand misschien wel een mooie dag. Op een evenement sprak ik laatst een vrouw van in de 80. Ze bracht als vrijwilliger maaltijden rond op haar bakfiets. Ze vertelde dat ze tijdens haar ritje altijd minstens vier mensen aan het glimlachen probeerde te krijgen. Soms waren dat er wel zeven of acht, en dan had ze een geweldige dag. Dat vond ik zo mooi.’
Zelf werd Marissa zich ook bewuster van haar eigen gedrag. ‘Als ik naar de supermarkt loop, doe ik dat expres zonder oordopjes. Zo begroet je mensen eerder en maak je sneller contact. Je lost het probleem er niet mee op, maar als iedereen daar iets meer van doet, zou dat een mooie stap zijn.’