Thera: 'Toen ik begon als jobcoach in Den Haag zocht ik contact met een aantal partijen om kandidaten voor PostNL te vinden. Toen ik de kandidaten niet bij deze partijen vond, verbreedde ik de zoektocht naar buurthuizen.' Uiteindelijk bracht een contactpersoon bij één van die buurthuizen Thera in contact met de MDT Follow Your Dreams. 'Follow Your Dreams zocht bedrijven die jongeren meer willen vertellen over hun bedrijf en welke mogelijkheden zij jongeren kunnen bieden. Robert heb ik in deze fase aangehaakt.'
Thera: 'Voordat de jongeren van Follow Your Dreams op werkbezoek komen, vraag ik waar de interesse van de groep ligt. Bij de vorige groep bleek dat ze geïnteresseerd waren in IT. Ik kijk dan samen met de IT-recruiter wat leuk is om zo’n groep te laten zien. Uiteindelijk gingen we naar een sorteercentrum, waar de theorie en praktijk mooi samenkomen.'
Robert vertelt verder: 'En wat we aan de groepen van Follow Your Dreams willen laten zien, is dat je in ons bedrijf echt je dromen kan volgen als je dat zou willen. Daarom lieten we tijdens het werkbezoek onze collega Charla spreken. Zij is jong en is van postvoorbereider verder gegroeid naar de IT-afdeling.' Lauren: 'We merken dat zo’n ervaringsdeskundige heel goed aanslaat bij de jongeren.'
Dat de werkbezoeken als zo succesvol worden ervaren, ligt volgens PostNL aan de voorbereiding van Follow Your Dreams op het werkbezoek. Robert: 'Follow Your Dreams zorgt ervoor dat de groep gemotiveerd is. Ze nemen van tevoren de doelgroep met ons door en geven tips over hoe we het werkbezoek kunnen vormgeven. Mensen blijven zo echt aangehaakt.'
Lauren: 'Het is het belangrijkst dat je helder bent naar de jongeren toe, maar ook zeker naar de externe partners. Je moet heel duidelijk hebben wat het doel is van je eigen programma én van de samenwerkingspartner. Dit is wat we eruit willen halen, dit zien we als haalbaar, zien jullie daar ook iets in? En dan kan je een hele mooie samenwerking aangaan. Duidelijkheid is essentieel.'
Hoe dat er praktisch uitziet? Lauren: 'We zorgen dat de jongeren weten waar ze naartoe gaan en managen zo vroeg mogelijk verwachtingen. Al bij de intakegesprekken voor MDT vertellen we de deelnemers dat ze op werkbezoek gaan, we geven voorbeelden en zeggen ook eerlijk dat er een kans is dat ze een bedrijf niet leuk vinden. Het mooie is dat de jongere daar óók iets aan heeft: je weet in ieder geval dat dat bedrijf niet bij je past. Meestal krijgen we dat gelukkig weinig te horen, dus ze zien altijd wel iets in het bedrijf dat ze enthousiast maakt. Maar door die voorbereiding nemen we toch iets meer weerstand weg.'
Thera: 'Ik denk dat het voor bedrijven ook belangrijk is jezelf de vraag te stellen of je zo’n jongere ook kan ontvangen in je organisatie. Heb je een goede begeleiding, waardoor de jongere niet tussen wal en schip valt? Hiervoor hebben we bij PostNL twee jaar geleden de jobcoach organisatie opgezet. Je moet in mensen investeren, en dan krijg je er ook duurzame verbanden en kwalitatief goede medewerkers voor terug.'
Na een werkbezoek is het natuurlijk de droom dat de jongeren direct willen solliciteren. Lauren benadrukt dat dit meer een lange termijn spel is: 'Tijdens zo’n werkbezoek laten we zien dat als je klein begint, je uiteindelijk ver kan komen. Dat besef is er alleen aan het begin nog niet bij de jongeren die bijvoorbeeld in de uitkering hebben gezeten of verslavingen hebben gehad. Ze zijn al heel ver gekomen, maar realiseren zich tijdens een werkbezoek nog niet dat ze volgende week zouden kunnen starten.'
Zo’n realisatie heeft tijd nodig, merkt Lauren: 'Ik krijg bijvoorbeeld telefoontjes van jongeren van twee of drie groepen geleden die me blij vertellen dat ze werk gevonden hebben. Ze moesten nog een paar extra stappen doorlopen, maar omdat ze wel al kennis hebben gemaakt met het werkveld tijdens een werkbezoek hebben ze uiteindelijk toch hun plekje gevonden. Dat is heel mooi om te zien.'
Robert: 'Wij hopen natuurlijk dat de jongeren zó enthousiast worden dat ze hun pad weer kunnen vinden. En als dat niet bij ons is, is dat niet erg. Wij vinden het ook leuk als bedrijf om ons open te stellen en mensen te laten zien hoe het hier werkt.'
Lauren: 'En voor Follow Your Dreams is het goed om te blijven kijken hoe we als op subsidie draaiend programma, steeds meer de verbinding kunnen maken met werkgevers en de maatschappij in het algemeen. Het mooiste aan de samenwerking is wat mij betreft het besef dat we niet zo ver van elkaar afliggen. Zeker als je kijkt naar het jobcoach programma van PostNL: we doen dingen die heel erg op elkaar lijken, maar net vanuit een andere hoek.'
Thera: 'Ik vind dat elk bedrijf zich een beetje maatschappelijk moet inzetten. Niet vanuit verplichting, maar vanuit je hart. Dat merk je ook bij de interne jobcoaches, die doen dit echt met hun hart. Door deze samenwerking met Follow Your Dreams heb ik geleerd dat je als mens toch weer even anders moet kijken naar jongeren en ouderen. We hebben vaak een vooroordeel, maar dat is vaak onterecht. Juist jongeren kunnen heel waardevol zijn voor een bedrijf.’ Robert: 'Door alles wat zij hebben meegemaakt nemen ze vaak een brok levenservaring mee en dat is volgens mij heel waardevol. Ze kennen tegenslagen en weten wat ze wel en niet willen.'
Lauren: 'Dat bedrijven deze waarde benadrukken, vind ik zo belangrijk. Anders blijft er een angst zitten bij die jongeren: niemand wil mij toch? Als je die gedachtegang kan doorbreken, is dat heel waardevol en een enorme stap vooruit.'