Erik Jan vindt zingeving belangrijk en probeerde dit al langere tijd te integreren binnen de school. “Ik wil dat onze gymnasiasten leren dat zij hun kennis en talenten kunnen inzetten voor de maatschappij. En dat zij de kans krijgen zich daarin te ontwikkelen,” vertelt hij. “Zo ontstond het zingevingsproject ooit, een tweedaags project voor tweedeklassers. We gaan langs buurtcentra en sociale ondernemingen om te horen wat de mensen daar drijft en laten zien dat je ook andere drijfveren kunt hebben dan alleen geld.” Daarin werkt het 4e gymnasium samen met Ympact020, een organisatie die jongeren aan maatschappelijke organisaties verbindt. Zij wezen Erik Jan op MDT. “Zo is het balletje gaan rollen. Nu kunnen ook alle vierde- en vijfdeklassers ervoor kiezen om een half jaar lang, deels in schooltijd en deels in hun eigen tijd, mee te lopen met een maatschappelijke organisatie.”
MDT kan een impuls geven aan verschillende onderwijsdoelen. Om dit MDT-project goed te integreren binnen het onderwijs van het 4e gymnasium, pitchte Erik Jan het idee eerst bij de schoolleiding. “Mijn collega Michelle Epping en ik werkten een plan uit om dit, over de hele linie, in het DNA van de school te verwerken. De schoolleiding was enthousiast en vervolgens zijn we langs alle mentorklassen gegaan met een pitch. We hoopten op zeven aanmeldingen voor de eerste ronde, maar dat werden er drieëntwintig!”
De MDT-deelnemers krijgen nu vier trainingen waarin ze meer leren over hun talenten en dromen voor de toekomst. Vervolgens gaan ze op zoek naar een organisatie die daarbij past en leren ze contact te leggen met die organisatie. Erik Jan: “Zo is de één gastheer bij een ziekenhuis en werkt de ander mee aan een theatervoorstelling over verhalen van dak- en thuislozen. Er zijn ook drie jongens die iedere week een pinpas krijgen met vijftig euro en met dat budget een lunch maken voor daklozen. Het is voor leerlingen een unieke kans om na te denken over hun maatschappelijke relevantie en ze leren doorzetten om iets voor elkaar te krijgen.”
Natuurlijk gaat zo’n MDT-traject niet voor alle leerlingen zonder slag of stoot. “Sommigen lopen een beetje vast zodra ze op zoek moeten naar een plek. Normaal wordt veel voor ze geregeld en nu moeten ze het zelf doen. Toch weet iedereen uiteindelijk wel door te zetten om het voor elkaar te krijgen. De meeste leerlingen op onze school hebben al een bijbaantje, dus ze hebben ooit al eens die stap moeten zetten om een organisatie te benaderen”, vertelt Erik Jan, “We hebben met alle deelnemers eerst een kennismakingsgesprek gevoerd om te bepalen of er een goede match is. Iedereen wordt gestimuleerd om in ieder geval die vier trainingen te doen. Vinden ze het niks? Dan moeten ze er gewoon uit stappen. Dat is tot nu toe nog maar vier keer voorgekomen.”
“Michelle houdt zich veel bezig met de organisatie, dat gaat echt geweldig. Wij zijn een gouden tandem samen. Toch willen we niet dat alles van ons afhangt en dus zorgen we ervoor dat de hele school hier trots op is. Zo wordt het duurzaam geïntegreerd binnen de school en is het overdraagbaar.” De vrijwillige basis is volgens Erik Jan één van de succesfactoren: “Als je dit zou verplichten voor elke leerling, dan is het gedoemd om te mislukken.”
MDT helpt het 4e gymnasium om meer vanuit de leerling te denken. “Als je je leerlingen echt kansen wilt bieden, dan kijk je verder dan de cijfers die zij halen”, aldus Erik Jan, “De leerlingen die meedoen met MDT scoren niet per se hoog, maar voelen wél een missie om iets bij te dragen aan de wereld waarin zij leven. Ik vind dat we die leerlingen recht moeten doen en hen de kans moeten bieden zichzelf daarin te ontwikkelen.” Erik Jan hoopt dan ook dat veel meer scholen zich zullen aansluiten bij het MDT-netwerk, zodat zij zelf kunnen ervaren hoe dit leerlingen helpt bij hun toekomst. “Je kunt helaas niet zo makkelijk bij een andere school over de schutting kijken. Daarom nodig ik andere scholen van harte uit om bij ons een kijkje te komen nemen en in gesprek te gaan.”