Foto's
In de volgende button vind je de foto’s die gemaakt zijn tijdens de Netwerkdag. Om ze te bekijken vul je het wachtwoord in: 17062024.

Gedurende de dag bezochten de deelnemers verschillende programmaonderdelen. Naast elkaar inspireren bij MDT on Stage, was er ruimte om met elkaar na te denken over de toekomst van MDT in de Think Tanks, dieper te duiken in specifieke onderwerpen tijdens de Deep Dives en elkaar te ontmoeten op het MDT Plein. Ook zijn certificaten van het MDT-prooflabel uitgereikt door secretaris-generaal Loes Mulder. Op deze pagina gaan we verder in op de uitkomsten van de sessies en de belangrijkste learnings. Hier vind je het nieuwsbericht over de dag.
MDT on Stage

Bij MDT on Stage deelden vier sprekers een inspirerend persoonlijk verhaal. Uit elk verhaal konden de luisteraars tips mee naar huis nemen. Deze lees je hieronder.
Werving van jongeren - Mayhar Zarrinphaker
Benader jongeren in hun eigen omgeving. Dat is erg belangrijk, vertelt Mayhar Zarrinphaker van MDT op Zuid. Zijn team is met de jongeren gaan straatvoetballen in hun eigen buurt. Wanneer er een veilige sfeer en vertrouwen gecreëerd is, kun je het gesprek over MDT starten. En de plek waar je wieg staat heeft wél invloed.
Maatwerk - Anne-Frieda Neijenhuis
School des Levens biedt maatwerk, vertelt Anne-Frieda Neijenhuis. De jongeren bepalen zelf wat het programma wordt en is elke keer totaal anders. Zij geven hun jongeren mee om te blijven reflecteren op zichzelf, dromen na te jagen, doelen te stellen, een netwerk te bouwen en zo te blijven ontwikkelen. De impactmeting liet zien dat jongeren op alle plekken groeien in hun zelfkennis en vertrouwen in peers.
Doorzettingsvermogen - Christinemindel ten Napel
‘Lief Trauma’, zo start de brief die Christinemindel ten Napel schreef aan haar trauma. Ze deelt dat ze veel tegenslagen heeft gehad en hoe ze daarvan haar kracht heeft gemaakt. Met veel doorzettingsvermogen, de juiste mensen om zich heen en MDT Local Heroes Official. Onlangs is ze haar eigen onderneming Innerlijke Richting gestart en inspireert en helpt ze anderen met succes.
Voorbeeldfiguren - Wendy Kakebeeke
Wendy Kakebeeke van Young Impact gaf aan dat elke jongere minimaal één voorbeeldfiguur nodig heeft. Iemand die zegt dat je het wél kan, in je gelooft en helpt keuzes te maken. De vraag werd gesteld: voor wie ben jij deze voorbeeldfiguur, los van je eigen familie?
MDT-prooflabel

Tijdens de Netwerkdag hebben de MDT-organisaties die afgelopen jaar het MDT-prooflabel hebben gehaald met trots hun certificaat in ontvangst genomen. Deze werden uitgereikt door secretaris-generaal Loes Mulder en jong-professional praktijkonderzoeker Lotte Janssen. Met het behalen van het MDT-prooflabel laten organisaties zien dat zij voldoen aan de normen die voor MDT belangrijk zijn, zoals jongerenparticipatie, een planmatige uitvoer van het project en goede begeleiding voor jongeren.
Alle organisaties uit subsidieronde 5a die nog geen werkbezoek hebben gehad vanuit MDT worden in 2024 ingepland voor een werkbezoek. Het is belangrijk dat MDT-organisaties uit ronde 2023 het MDT-prooflabel aanvragen binnen een jaar na start van het project.
Heb je vragen over het MDT-prooflabel of wil je een aanvraag indienen? Mail dan naar mdtprooflabel@doemeemetmdt.nl.
MDT Think Tanks

In de ochtend en de middag zijn drie groepen aan de slag geweest in de Think Tanks. Hier werden op diverse deelthema’s ideeën opgehaald voor een duurzame toekomst voor MDT. In drie verschillende rondes gingen de deelnemers met elk thema aan de slag. Hierbij werden de deelnemers uitgedaagd om ideeën te verzinnen wat zij zelf als project of organisatie kunnen doen. Elke sessie eindigde met het delen van de beste ideeën per thema.
In de overkoepelende analyse van die beste ideeën komen duidelijk een aantal rode draden terug, waaronder het belang en de uniciteit van de drie pijlers van MDT, de kracht van een netwerkorganisatie met een centrale kern, regionale kansen en Europese kansen beter benutten.
Uit deze intensieve sessies blijkt maar weer hoeveel kracht en creativiteit er in het netwerk zit! We zullen de resultaten gebruiken om onze verkenning van de vervolgstappen binnen de huidige context verder te verbreden en te verdiepen maar ook te toetsen. En willen tegelijkertijd ook al organisaties en projecten uit nodigen om door te blijven denken over de duurzame toekomst van MDT.
MDT Deep Dives
Tijdens de Deep Dives gingen de deelnemers tijdens workshops en masterclasses dieper in op specifieke onderwerpen. De sessies werden begeleid door jongeren, ervaren MDT-organisaties en het landelijke MDT-team. Een korte omschrijving van de inhoud, wie de sessies gaven en wat de key learnings zijn, vind je hieronder terug.

Vertel het me – Dutch Film Academy en YourCube Zwijndrecht
Tijdens deze Deep Dive is een documentaire getoond die gemaakt is door jongeren van de Dutch Filmers Academy. Dit is mogelijk gemaakt door de GGD Zuidholland-Zuid, MDT en MDT-jongeren van Stichting Jong Zwijndrecht. De documentaire is bedoeld om openheid te creëren over het onderwerp Eenzaamheid.
De documentaire kijk je hier terug, met het wachtwoord: VHM2024.
Minalè Nouri, MDT Move 4 Human Rights: 'De documentaire was indringend, het raakte echt. Het is een mooi middel om het gesprek aan te gaan over eenzaamheid."
Sprekers/begeleiders die bij de sessie betrokken waren:
Chantal Buster (begeleider vanuit Stichting Jong Zwijndrecht)
Kiara (zangeres)
Kobus Stolk (regisseur)
Drie belangrijkste learnings van de sessie:
Vertel het anderen als je je eenzaam voelt.
Je bent zeker niet de enige die eenzaam is.
Een glimlach op je gezicht houdt niet in dat er geen issues zijn.
Contactgegevens voor vragen of verzoeken voor gepresenteerde slides:
Chantal Buster: chantalbuster@yourcube.nl of Maarten Vink: maartenvink@yourcube.nl.
Verduurzaming in het onderwijs
Een succesvolle verduurzaming van MDT in het onderwijs vraagt om een veranderingsproces binnen de organisatie. Hoe vergroot je de slagingskans? Met behulp van het verandermodel van Knoster hebben we met de aanwezigen op praktische en interactieve manier verkend wat de essentiële elementen zijn die de kans van slagen van dit veranderproces vergroten en aan welke knoppen je kunt draaien. Kern hierbij is dat bij een geslaagd veranderproces Visie, Belang, Plan, Middelen en Competenties aanwezig moeten zijn omdat er anders respectievelijk Verwarring, Weerstand, Chaos, Frustratie en/of Angst ontstaat. Aangezien dit gedrag zichtbaar is in de organisatie geeft dit informatie welk van de onderdelen aandacht behoeft.
Sprekers/begeleiders die bij de sessie betrokken waren:
Reshma Sardjoe (beleidsmedewerker landelijk MDT-team)
Greetje Hoiting (onderwijsprofessional en Expertteamlid MDT Onderwijs)
Drie belangrijkste learnings van de sessie:
Deelnemers zien een verscheidenheid aan gedrag terug in de scholen, waaronder ook zeker verandering. Een belangrijk element dat genoemd wordt is ‘alignment’: zorg dat er niet alleen een enthousiaste docent mee wil doen met MDT, maar dat ook de lijn naar boven meegenomen wordt. De ervaring is ook dat alleen een enthousiaste directie evenmin werkt.
Vaak wordt het belang van MDT onvoldoende (h)erkend of verdwijnt het belang van MDT in de overige belangen van het onderwijs. Belangrijk om hier meer aandacht voor te hebben. Wat kan MDT opleveren voor de studenten en de school?
Het is belangrijk om bij verduurzaming van MDT in het onderwijs ook het perspectief in te nemen van de school: waar sluit MDT aan op de visie van de school? Voor welk probleem kan MDT een (deel)oplossing zijn? Hoe past het in de (school)plannen? Welke middelen zijn er beschikbaar voor de school om MDT een plek te geven? En wat hebben docenten nodig om zich meer eigenaar te voelen van MDT en om er een fundamentele rol in te kunnen nemen?
Contactgegevens voor vragen of verzoeken voor gepresenteerde slides:
Greetje Hoiting: greetjehoiting@live.nl, 06 45 45 48 62.
Impactanalyses en maatschappelijke businesscases voor MDT-projecten
Aan de hand van een uitgewerkte impactanalyse voor het MDT-project 112 MDT werd tijdens de sessie getoond welke stappen je als MDT-project kan nemen om tot een impactanalyse en maatschappelijke businesscase te komen. Ook werden de voordelen en wat je kan leren van het opstellen van een impactanalyse besproken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan dat je met een impactanalyse de waarde van je MDT-project laat zien voor verschillende stakeholders, die bij kunnen dragen aan de verduurzaming van je project.
Sprekers/begeleiders die bij de sessie betrokken waren:
Dieuwertje Roos (lid landelijk MDT-team)
Donatien de Graaff (Social Finance NL)
Nina Berculo (Social Finance NL)
Maya Lievegoed (112 MDT)
Drie belangrijkste learnings van de sessie:
Denk als MDT-project goed na over wat je interventie is, wie baat heeft bij de interventie en op welk maatschappelijk vraagstuk wordt ingespeeld. Zorg ervoor dat je interventie en activiteiten goed en duidelijk omschreven zijn.
Denk vervolgens na wie baat heeft bij de uitvoer van je interventie (denk verder dan jongeren). Stel jezelf de vraag: welke data moet ik verzamelen om deze baten aan te kunnen tonen?
Maak gebruik de MDT-impactreis via de MDT-website, volg een van de impact trainingen of neem deel aan de inloopspreekuren.
Contactgegevens voor vragen of verzoeken voor gepresenteerde slides:
Dieuwertje Roos: dieuwertje.roos@socfin.nl, 06 18 74 62 95.
Masterclass samenwerken met gemeentes
MDT-projecten dragen bij aan de maatschappelijke opgaven van gemeenten. Dit biedt verschillende samenwerkings- en verduurzamingskansen. Kwartiermakers Tom en Taco presenteerden samen met Stichting Lobby Lokaal hoe je deze kansen kan benutten aan de hand van concrete voorbeelden.
Sprekers/begeleiders die bij de sessie betrokken waren:
Tom van Ketel (kwartiermaker MDT x Eenzaamheid)
Taco Prins (kwartiermaker MDT x Sport)
Nanja van Rijsse (adviseur Stichting Lobby Lokaal)
Drie belangrijkste learnings van de sessie:
Aan welke gemeentelijke opgaven draagt jouw MDT-programma bij? Breng de maatschappelijke impact in kaart en betrek de gemeente op het juiste niveau.
Verdiep je in het belang van een raadslid, beleidsmedewerker en/ of wethouder. En ga met elkaar in gesprek over gemeenschappelijke belangen.
Samenwerken kost tijd en commitment. Investeer in de relatie en wees je bewust van de politieke seizoenen.
Contactgegevens voor vragen of verzoeken voor gepresenteerde slides:
Tom van Ketel: tomvanketel@hotmail.com, 06-49766367)
Samenwerken met bedrijfsleven
Hoe kunnen we een sterk MDT-ecosysteem en cofinancieringsmodel opbouwen door MDT te verbinden aan Social Return on Investment (SROI)? In deze sessie werden de deelnemers ondergedompeld in de bestaande samenwerkingen tussen MDT en bedrijfsleven via SROI en de kansen die dit instrument biedt voor het verduurzamen van MDT. Tijdens de sessie deelden deelnemers ervaringen en gingen ze in gesprek over de uitdagingen en kansen die er liggen om via SROI MDT toekomstbestendiger te maken.
Sprekers/begeleiders die bij de sessie betrokken waren:
Lisa Jansen (lid landelijk MDT-team)
Tim Romaniuk (programmamanager social point bij ABN AMRO)
Joyce de Vaan (programmamanager Social Return bij gemeente Den Bosch)
Drie belangrijkste learnings van de sessie:
Met SROI wil de overheid zorgen dat hun opdrachtnemers bijdragen aan een inclusieve arbeidsmarkt en andere urgente maatschappelijke vraagstukken. Op dit moment blijft een deel van de SROI-verplichtingen van bedrijven echter onbenut.
Samenwerkingen met o.a. Leeuwendaal en ABN AMRO laten zien dat MDT een waardevol is voor SROI-beleid. Ook laten deze voorbeelden zien dat MDT voor bedrijven een kans biedt om impact te maken op jongeren en de samenleving en bedrijven zich hier graag voor inzetten.
Wil je de mogelijkheden van SROI en bedrijfsleven verder verkennen? Denk na over wat jouw MDT bedrijven kan bieden en waar jij expertise/ kennis van bedrijven bij kan gebruiken, zoek uit hoe het SROI-beleid in jouw gemeente eruit ziet (bv. bouwblokkenmethode), ga in gesprek met gemeente en bedrijven en neem een kijkje op de MDT-website.
Contactgegevens voor vragen of verzoeken voor gepresenteerde slides:
Lisa Jansen: lisa.jansen@socfin.nl
Betekenisvol waarderen van MDT-leeruitkomsten
De Maatschappelijke Diensttijd is een verbindende factor tussen jongeren en de maatschappij. Daarnaast richt de Nederlandse arbeidsmarkt zicht steeds meer op een leven lang leren (LLO), waarbij erkenning van informeel leren en ervaring buiten traditionele onderwijsinstellingen belangrijke kenmerkende elementen zijn. Jongeren leren veel binnen een MDT-project. Hoe kunnen we deze informele en non-formele leeruitkomsten betekenisvol en waardevol inzichtelijk maken, zodat jongeren dit ook onderdeel kunnen laten zijn van hun verdere leven, zowel qua ontwikkeling en werk? Wat gebeurt er al op dit thema, en welke verbindingen zijn er inmiddels gelegd? In deze sessie kregen deelnemers de mogelijkheid hun behoeften en ideeën rond dit thema te delen met elkaar, en mee te geven aan het programmateam.
Sprekers/begeleiders die bij de sessie betrokken waren:
Jorine van Egmond (regiofacilitator Noord-Holland-Zuid en Zuid-Holland-Noord)
Nathalie Feitsma (Bloom foundation)
Cassidy Coppiëns (lid landelijk MDT-team)
Drie belangrijkste learnings van de sessie:
Pak uit op einddagen en organiseer een feestelijke afsluiting van het MDT-traject. Laat jongeren daarbij bijvoorbeeld een eindpresentatie maken, waarin ze hun eigen ontwikkeling zichtbaar maken.
Geef erkenning aan de ontwikkeling en inzet van de jongere. Heb aandacht voor individuele coaching. Verken, afhankelijk van de doelgroep, aanvullende certificeringsmogelijkheden naast het MDT-certificaat, zoals de Europass of YouthPass.
Tip richting het programmateam: ontwikkel een toolkit die MDT-projectleiders en jongerenbegeleiders in de praktijk kunnen inzetten en waarmee het MDT-certificaat voor specifieke doelgroepen kan worden aangepast of verbreed.
Contactgegevens voor vragen of verzoeken voor gepresenteerde slides:
Jorine van Egmond: bloomfoundation@outlook.com of Cassidy Coppiëns: c.b.coppiens@doemeemetmdt.nl
Werving van jongeren
Het werven van jongeren voor MDT vraagt om een strategische aanpak die aansluit bij hun interesses, behoeften en communicatiestijlen. Deelnemers aan deze Deep Dive sessie over werving kregen inzicht in effectieve wervingsstrategieën en leerden hoe ze jongeren kunnen betrekken en motiveren om deel te nemen aan het MDT-programma. Er zijn ook ervaringen en tips uitgewisseld tussen aanwezige professionals en ervaringsdeskundigen.
Sprekers/begeleiders die bij de sessie betrokken waren:
Edita Hasovic (projectleider MDT Local Heroes in de Zaanstreek)
Myrte Verloop en Larissa Morman (oud MDT-deelnemers)
Drie belangrijkste learnings van de sessie:
Jongeren zijn actief op platforms zoals Instagram, TikTok, YouTube en Snapchat. Door gerichte campagnes en aantrekkelijke content te creëren, zoals video's, verhalen en posts, kun je de aandacht van jongeren trekken.
Om jongeren effectief te werven, is het essentieel om te begrijpen wat hen motiveert en wat hun interesses zijn.
Deel succesverhalen en testimonials van voormalige deelnemers om de impact en voordelen van het programma te benadrukken en illustreren.
Contactgegevens voor vragen of verzoeken voor gepresenteerde slides:
Edita Hasovic: editahasovic@noordaenco.nl, 06 1914 7184.
Jongerenparticipatie
In deze Deep Dive sessie vertelden Annelieke, Stuart, Ismay en Henrike over hoe zij jongerenparticipatie organiseren in het MDT-programma Young Leaders. Oud-deelnemers en co-trainers Stuart en Ismay deelden hun ervaringen op dit gebied. Annelieke en Henrike hebben hun inzichten gedeeld gebaseerd op de opgebouwde kennis uit de praktijk van Young Leaders en breder onderzoek naar jongerenparticipatie. Met elkaar hebben we in de sessie nagedacht over innovatieve manieren om een diverse groep jongeren te betrekken bij de verdere ontwikkeling van MDT.
Sprekers/begeleiders die bij de sessie betrokken waren:
Annelieke van Dijk (MDT Young Leaders)
Stuart Dekker (oud-deelnemer en co-trainer)
Ismay Hulst (oud-deelnemer en co-trainer)
Henrike Hofstede (MDT Young Leaders)
Drie belangrijkste learnings van de sessie:
Er moet meer diversiteit komen in de doelgroep van jongeren die momenteel wordt bereikt voor jongerenparticipatie. Tot nu toe zijn dit vaak vooral de meer mondige en theoretisch geschoolde jongeren.
Jongerenparticipatie kent verschillende vormen. Vaak wordt vooral gedacht aan meer traditionele vormen, zoals een jongerenraad en meepraten over beleid, maar een groot deel van de jeugd is beter te motiveren voor 'doe-participatie': in actie komen rond een concreet thema of het organiseren van een activiteit.
Vier kernwaarden voor het creëren van goede omstandigheden om jongerenparticipatie te bevorderen: 1) betekenisvol leiderschap, 2) toegankelijkheid, 3) samenwerking, en 4) actief luisteren.
Contactgegevens voor vragen of verzoeken voor gepresenteerde slides:
Annelieke van Dijk: anneliekevandijk@noordaenco.nl, 06-29453518.