'Als mentor ben ik nauw betrokken bij het begeleiden van leerlingen als het gaat om loopbaanoriëntatie. Ik praat met ze over waar ze goed in zijn, wat ze leuk vinden en welke richting ze op willen. Leerlingen weten vaak niet zo goed waar ze naartoe willen en als school willen we ze daarbij ondersteunen. Dat doen we bijvoorbeeld ook door het organiseren van LOB-dagen waarbij oud-leerlingen langs komen om te vertellen over hun loopbaan. Ons motto is niet voor niets: "Jouw bestemming, onze passie".'
'Ik vind stages met een maatschappelijk doel ontzettend waardevol. Leerlingen hebben het nodig om af en toe buiten de muren van de school te kijken en te ontdekken wat er allemaal mogelijk is. Ik pleit ervoor om daar meer ruimte voor te maken binnen het onderwijs. De decaan bracht mij in contact met MDT on Tour en de pijlers van MDT spraken mij direct enorm aan. Het ontdekken van je talenten, in contact komen met andere leefwerelden en iets doen voor een ander passen perfect bij onze onderwijsvisie.'
'We zochten een invulling voor onze lob-dag en besloten MDT on Tour in te schakelen om die dag te verzorgen. De organisatie werd compleet uit handen genomen. We vonden het van te voren wel spannend hoe het zou uitpakken met zo’n peer educator, maar het meisje dat voor de klas stond was echt enorm goed. De leerlingen pikten het goed op en deden enthousiast mee.'
'Het programma was heel divers. Eerst werden er video’s getoond van wat MDT doet en hoe andere jongeren MDT ervaren. Daarna gingen we aan de slag met werkvormen over talentontwikkeling. Zo moesten de leerlingen complimenten aan elkaar geven en waren er speeddates waarbij ze aan elkaar moesten vragen waar ze goed in zijn. Die positieve benadering werkte supergoed. Ook de leerlingen die normaal gesproken in negatieve zin opvallen, zie je op zo’n moment groeien. In de middag gingen we aan de slag met ‘iets goeds doen voor een ander’. Het was de Week tegen eenzaamheid, dus mochten de leerlingen allemaal twee kaarten voor iemand schrijven die zich eenzaam voelt. Ze schreven daar boodschappen op om een ander een hart onder de riem te steken. Ik vind het mooi om leerlingen op zo’n relatief simpele manier verder te laten kijken dan hun eigen wereld.’'
'MDT on Tour heeft bij de leerlingen een eerste zaadje geplant wat betreft iets doen voor een ander. Maar wij als docenten zijn hier ook door geïnspireerd. Ik geef het vak Duits en sinds kort ook het vak Dienstverlening & Producten. We zijn nu bezig met een pilot om dit vak praktijkgerichter te maken, zodat leerlingen niet de hele tijd op een stoeltje zitten, maar ook echt eropuit gaan. Zo zijn we al naar een recyclingbedrijf geweest en komt binnenkort iemand van een kringloopwinkel een gastles geven. Wat ik zag bij MDT on Tour, inspireerde mij onder andere wat betreft het doorontwikkelen van dit programma. Er zijn enorm veel raakvlakken en ik denk dat deelname aan MDT een goede aanvulling kan zijn op ons onderwijs.'
'Ik zou het mooi vinden om de maatschappelijke missie van onze school in de toekomst nóg meer naar de praktijk te brengen, zodat leerlingen ook echt de samenleving in gaan. We zitten hier op Rotterdam-Zuid en ik zie daarvoor ontzettend veel kansen. Zo zit er hier een opvanghuis vlakbij. Hoe mooi zou het bijvoorbeeld zijn als leerlingen daar een dagje gaan helpen? Ik zie hier in de wijk ontzettend veel mooie mensen rondlopen en goede initiatieven ontstaan. Als we leerlingen daarmee in contact kunnen brengen en hen laten ervaren hoe het is om van betekenis te zijn, heeft dat een enorme maatschappelijke waarde. Ik geloof dat die positieve benadering jongeren helpt om juiste keuzes te maken. Het staat nog in de kinderschoenen, maar ik ga met de schoolleiding overleggen of en hoe we dit soort dingen in de toekomst kunnen gaan organiseren.'