'Zelf ben ik sinds iets meer dan 2 jaar betrokken bij Walhallab. We zijn een stichting, en zijn met drie bestuurders: oprichter Marco Mout, Reinier Snel en ik. Reinier en ik hebben een zakelijke achtergrond, Marco heeft een media-achtergrond. Marco Mout is de Creative Energy Officer, Reinier de Geniale Generaal, en op mijn visitekaartje staat de Zinvolle Zakenman.'
'Ons doel is om als stichting tussen het onderwijs- en het jeugdzorgsysteem in te opereren. Bij Walhallab werken we veel met jongeren die buiten de boot zijn gevallen. In een construct met de gemeente Zutphen komen er allerlei thuiszitters bij ons, die we binnen zes maanden weer op de been proberen te helpen. Het gaat om jongeren die in de bijstand beland zijn of door gescheiden ouders of drugsgebruik van de rails afgevallen zijn, maar ook jongeren die ergens onderweg een dusdanige hekel aan school gekregen hebben dat ze helemaal niet meer gaan.'
'Bij Walhallab laten we zien dat school wel degelijk handig is in de praktijk. Dat je wiskunde niet leuk vindt snappen we wel, maar je moet wel leren rekenen als je een boomhut wil bouwen. ‘Leren leren’ is een hele ingeburgerde term tegenwoordig, maar die gebruiken we hier al jaren.
Dat gaat om verantwoordelijkheid, maar ook om het verkennen van je talenten en hoe je die nou kunt inzetten zodat iemand bereid is om daarvoor te betalen.
Bij Walhallab geven we wel les, maar niet in een klaslokaal. Het draait bij ons om hands-on zelf dingen maken. Daarbij wordt door jongeren een extreem grote vrijheid ervaren. Ik geloof niet in vrijheid in de vorm van ‘doe maar waar je zin in hebt’. Wij bieden de kaders, en daarbinnen kunnen ze hun gang gaan.
Het aantrekken van de middelen om onze projecten waar te maken is mijn verantwoordelijkheid. Bij het werven van subsidies probeer ik altijd onze eigen identiteit te bewaken, maar je moet natuurlijk wel iets concreets leveren voor het geld dat je krijgt. Dat lukt bij ons MDT-programma goed, we boeken structurele resultaten.'
'Ons MDT-traject is begonnen met een proeftuin. We hebben initieel een deelsubsidie gekregen voor het verduurzamen van een schoolplein. Het was helemaal betegeld, en daar hebben we samen met de jongeren iets moois van gemaakt. We laten ze eerst zelf dingen uitdenken, en vervolgens bemoeien hun begeleiders zich er pas mee. We doen met alles en iedereen mee, proberen het goede voorbeeld te laten zien. Naast mijn rol als bestuurder werk ik zelf ook nauw samen met onze jongeren.
Ik vind het zelf ook heerlijk om fysiek bezig te zijn, ik ben 55 en heb lang op kantoortjes gezeten en grote teams aangestuurd. Nu trek ik af en toe een oude broek aan om met boomstammen te slepen, of grote pergola’s op schoolpleinen te bouwen in de brandende zon. Dat geeft een hoop lol, en zo houden we feeling met jongeren. Want laten we wel wezen, wij zijn ook alledrie vijftig plus. Dus we moeten ook niet denken dat we voor 14 tot 22-jarigen kunnen bedenken wat ze leuk vinden, daar schakelen we de jongeren zelf voor in.
Wat wij bij Walhallab doen is het proces bewaken, energie toevoegen, mensen coachen zodat ze het vervolgens zelf kunnen. Je ziet hoe dat z’n vruchten afwerpt. We werken met jongeren die bijvoorbeeld door een vorm van angst hun huis niet uit durfden, maar nu gewoon een projectteam leiden, elke dag. Als ik die dan op vrijdagmiddag zie lopen en vraag hoe het gaat, dan zitten ze nog vol energie na een hele week. Dat is bijzonder om te zien, dat ze iets heel erg spannend vinden maar alsnog hongerig zijn om mooie dingen te leren. Ze verbazen zichzelf met hun talent en energie.'
'We kunnen heel duidelijk aantonen dat we impact maken op de maatschappij en op onze jongeren. Zowel qua levensvreugde als qua kosten. Jongeren waar het niet goed mee gaat maken misschien hun school niet af, of vinden bijvoorbeeld geen werk dat bij ze past. We hebben hier echt allerlei soorten mensen met allerlei soorten verhalen en achtergronden rondlopen. Schoolverlaters, lhbti’ers, iedereen werkt samen. Elk mens verdient een kans in het leven, en als het al een keer misgegaan is dan geven we je nog een kans. Ik heb zo ook een paar keer van een aantal mensen een kans gekregen om wat te laten zien, omdat zij dingen in mij zagen waar ik zelf geen weet van had.
Met MDT kun je echt iets structureels bieden voor groepen jongeren, en iets doen wat de maatschappij ten goede komt. Het zou mooi zijn als ze over tien jaar terugdenken aan hun tijd bij Walhallab als iets wat ze op het juiste spoor heeft gezet. In eerste instantie moet je vooral iets leren en ook vooral lol hebben. Lol hebben en nieuwsgierig zijn, dat is de vonk die je over wil brengen, want dan blijft het vuurtje wel branden.'